X
تبلیغات
یوگا سلام - 10 حرکت بسیار مهم برای درمان دردهای کمر و لگن

یوگا سلام

آموزش تکنیک های یوگا

10 حرکت بسیار مهم برای درمان دردهای کمر و لگن

همانطوریکه میدونید امروزه به دلیل زندگی ماشینی و کم تحرکی , اکثر مردم دچار دردهای کمری و ناحیه لگن هستند که دلایل مختلفی با توجه به شرایط ژنتیکی ستون فقرات و عادت های فیزیکی افراد دارد. از عمده این بیماری ها میتوان به سیاتیک, فتق دیسک, پارگی دیسک, تغیر شکل دیسکها, تنگ شدن کانال نخاع و ... اشاره کرد که همگی ریشه در همان کم تحرکی دارد. کم تحرکی در طولانی مدت باعث ضعیف شدن و اتروفیه (مضمحل شدن) عضلات کف لگن و عضلات نگهدارنه ستون مهره ها میشود که این مسئله نیز باعث فشار مهره ها روی هم و تغییر شکل دیسکها و سایر موارد میشود. بنابراین برای درمان بهترین پیشنهاد تقویت عضلات کمر و کف لگن به طور روزانه است. این حرکتها اگر قبل از چند حرکت کششی آرام با روشهای یوگاییی انجام شود درمان پس از چند روز قطعی است. البته ترک تمرینات موجب عود (بازگشت) بیماری خواهد شد.

و اما 10 حرکت برای کمر

نکته: در همه این حرکات به یاد داشته باشید نزدیک کردن چانه به قفسه سینه باعث برداشتن فشار از گردن میشود پس پشت گردن را باز کنید و چانه به سمت گودی جلوی گردن

نکته: حرکات هماهنگ با ریتم دم و بازدم و به آرامی و با توجه و تمرکز کامل انجام میشود. 

1- روی زمین به پشت دراز بکشید پاها را داخل شکم جمع کنید کمی لگن را از زمین بالا آورده و با کنترل مهره به مهره روی زمین قرار دهید طوریکه که گودی کمر روی زمین پهن شده و به زمین بچسبد حالا در حالی که زانوها جمع شده داخل شکم هستند و چانه را به سمت گودی جلوی گردن کشیدید 5 حرکت زیر را هرکدام 5 روند انجام میدهیم:

1-1- گودی کمر و نوک استخوان دنبالچه را با دم (تنفس شکمی) به زمین فشار داده، پنج شماره حبس دم و با بازدم رها میکنیم. 

2-1- همراه با حرکت فوق با بازدم سر و گردن و شانه ها را بالا میاوریم در حالی عضلات شکم سفت و محکم شده اند. دستها طرفین بدن موازی زمین (دم و بازدم با توجه به جمع و باز شدن شکم و قفسه سینه) و با دم سر و گردن روی زمین برمیگردند.

3-1- حرکت فوق را همراه و هماهنگ میکنیم با حرکت دستها، یعنی سر و گردن روی زمین است دستها بالای سر روی زمین هستند و وقتی با بازدم بالا می آییم دستها طرفین بدن و زانوها قرار میگیرند.

4-1- گودی کمر به زمین فشرده، زانوها به هم چسبیده داخل شکم، پشت زانوها را آرام آرام با دم باز میکنیم و پاها را میکشیم بالا تا کف پاها به سمت سقف باشد، توجه به باز شدن مهر های کمر روی زمین و باز شدن پشت زانوها. 

5-1- حرکت بالایی یعنی بالا آوردن پاها با زانوهای به هم چسبیده را با حرکت دستها ترکیب میکنیم یعنی با دم دستها بالای سر، پاها باز میشوند و با بازدم سر و گردن بالا آمده گودی پشت به زمین چسبیده و دستها طرفین زانوها قرار میگیرند.

توجه: حرکات فوق اگر صحیح، به آرامی، با آگاهی و دقت انجام نشوند میتوانند به مهره های کمر آسیب برسانند.

5 حرکت بعدی را در فرصت بعدی خواهم نوشت.

+ نوشته شده در  جمعه یکم اردیبهشت 1391ساعت 20:8  توسط محمد یحیوی نژاد   |